web 2.0

Monday, September 22, 2008

amanat Allah SWT

Allah SWT berfirman:
"sesungguhnya telah Kami amanatkan kpd langit, bumi dan gunung-ganang, lalu mereka enggan memikulnya dan takut menerimanya, kemudian amanat itu dipikul oleh manusia..."
(Q.S.Al ahzab:72)

disini, kita perlu faham apakah yg dimaksudkan dgn amanat.pengertiannya adalah perintah taat yg mempunyai akibat pahala dan dosa(seksa). namun menurut al-Qurthubi diertikan sbgai agama sedangkan Ibnu Mas'ud membatasinya kpd soal harta. malah kata Abu Darda', mandi jinabat pun termasuk amanat. tapi kata Ibnu Umar berkata awal mula yg diciptakan Allah bg manusia adalah farajnya dan itu merupakan amanat yg mesti digunakan scr benar. jika engkau menjaganya ia akan menjagamu. bahkan faraj, telinga, mata, perut, tgn dan kaki semua nya adalah amanat. tidak beriman bg org yg tidak punya amanat.
Al-Hasan berkats,"Allah menawarkan amanat kpd langit, bumi dan gunung seraya berkata,"jika kau laksankan dgn baik dpt pahala, jika tidak maka diseksa,"lalu mereka berkata,"kami tidak menyanggupinya." mujahid berkata,"ketika Allah menjadikan Adam as, ditawarkan amanat itu padanya. penawaran kpd langit, bumi dan gunung adalah penawaran pemilihan. bukan penetapan. sedangkan penawaran kpd Adam adalah penetapan. 

"sesungguhnya dia (manusia) itu zalim dan bodoh..."
(Q.S.AL Ahzab:72)
Ibnu Abbas berkata,"Amanat itu ditawarkan kpd Adam."dikatakan kepadanya,"jika kau taat, diampuni. jika derhaka, kau akan terseksa." Adam menjawab,"ak menerimanya." namun dalam jarak kira-kira2 Asar hingga malam hari itu juga, Adam as telah melanggar dgn memakan buah khuldi. amanat merupakan manifestasi dr iman.sesiapa menjaga amanat Allah, tentu Allah akan menjaga keimanannya.

Rasulullah SAW bersabda:
"umatku sentiasa baik selama tidak menjual amanat dan menggadaikan kejujuran."

menjaga amanat adalah sifat malaikat, nabi dan rasul serta org-org muttaqin. Allah SWT berfirman:

ertinya: sesungguhnya Allah menyuruh supaya kamu menyampaikan amanat kepada org yg berhak.."
(Q.S.An Nisa':58)

maksud ayat ini bersifat umum. baik penguasa mahupun lainnya. bagi penguasa wajib menginsafkan org-org yg dianiayai dan memberikan haknya serta menjaga harta kaum muslimin khususnya anak-anak yatim. demikian itu adalah amanat bagi ulama wajib mengajarkan agama kpd org awam. ini amanat baginya dan bagi org tua wajib mendidik anaknya sebab itu merupakan amanat baginya. Rasulullah SAW bersabda:

"setiap kamu adalah penjaga.dan setiap kamu diminta tanggungjawab tentang penjagaannya."

 Dari Qatadahra, dia berkata:seseorg lelaki berkata,"wahai rasulullah! apakah jika ak terbunuh di jalan Allah dgn sabar menghadapinya dan tidak lari, Allah akan mengampuni kesalahanku? nabi menjawab, "ya." lelaki itu berpaling lalu dipanggil lagi, seraya rasul berkata,: Allah mengampuni setiap dosa mati syahid kecuali org yg berhutang."

0 comments: