web 2.0

Thursday, September 25, 2008

cara mendapatkan sifat mahmudah

jalan utk mendapatkan akhlak yg mulia @memiliki sifat mahmudah telah digariskan oleh Rasulullah SAW, para sahabat r.a dan ulama-ulama sufi ratusan tahun yg silam. hasil dr itu mereka tlh mencapai satu ketinggian dan kehormatan di sisi Allah SWT.

bukan mshj mereka ini menjadi org-org Allah dlm membangunkan peraturan di atas muka bunmi ini malah kehidupan mereka telah menjadi suri teladan kpd generasi yg kemudiannya krn meeka telah memaparkan berbagai-bagai kebaikan dan kebajikan yg boleh diikuti oleh setiap manusia.jadi kita kene tabah utk menempuh jalan-jalan itu utk mendapat sifat-sifat hati org-org soleh zaman dhlu.

diantara jalan-jln itu tlh menjelaskan oleh Alquran dan telah diamalkan oleh Rasulullah iaitu dgn memiliki ilmu pengetahuan sbgai penyuluh perjlnn nafsu dan gerak geri hati kita. ilmu yg sesuai utk memyuluh dan mengesan hawa nafsu serta syaitan ialah ilmu tasawwuf.

dgn ilmu, br lah kita tau kehendak nafsu bercanggah dgn syariat dan dimurkai oleh Allah.di dalam proses kita utk melawan nafsu yg bercanggah dgn alquran dan sunnah nie, kita akan merasa pd satu thp iaitu satu penderitaan di dlm hati.jgn lah risau sekiranya ia berlaku krn ia adalah petunjuk menandakan kita sedang melawan hawa nafsu @ bermujahadah. benda ni berlaku pada awal permulaan mujahadah krn selama nie, kita asyik terbiasa dgn nafsu jahat .

selepas je kita berlwn dgn hawa nafsu, maka kita kene bt latihan jiwa. yup, peringkat nie mmg ssh skit coz ia tidak sama dgn senaman badan etc. contohnya, melatih diri jd pemurah, jgn kedekut. so, kita kene lah mencari org fakir,anak yatim atau sesiapa saje yg memerlukan pertolongan agar kita dpt menyumbang harta dan wang ringgit kpd mereka. dlm latihan jiwa, kita tak blh lah menunggu org dtg minta bantuan, baru nk hulur. tapi cara yg betul iailah kita yg pergi cari mereka. tak susah pun, nk seribu daya, xmau seribu dalih..

seperti yg dikatakan td, pd peringkat awal, agak berat utk dilaksanakan. namun, bila dah lama-kelamaan, nnt kia akan merasa kelazatan berbuat demikian. seperti kita merasa happy melakukan kebajikan dan kebaikan..lebih-lebih lagi profesion sbgi seorg doktor, mesti perlu disemai perasaan tu.begitu gak dgn bidang lain, masing-masing ada kelebihan.

now, bila kita dh sampai peringkat ni, maka kita dikatakan org yg dah mempunyai akhlak terpuji.
org yg memiliki akhlak mulia atau sifat mahmudah ini ialah org yg benar-benar berakhlak. sebab apa? sebab kalo seseorg itu blh bertawadduk, merendah diri, blh berzuhud dan sbgai nya, tp melakukannya dgn keadaan terpaksa dan blm merasa lazat melakukannya, maka peringkat tu dikatakan mujahadah.

jadi, org yg benar-benar berakhlak, ialah org sudah merasakan kelazatan dlm melakukan kebaikan. kalo tak dpt buat baik, jiwanya pula terseksa.sebab itulah bermujahadah@melawan nafsu perlu kita lakukan walau belum smpai peringkat lazat,kita tetap diberi ganjaran pahala drp Allah SWT.

perkara ini jika dilihat dr pengalaman seharian kita, agak susah utk dilaksankan.tapi ia tidak mustahil dan semua org blh bt.kita selalu mengaku kalah kpd hawa nafsu dan syaitan memperkudakan kita kpd jln yg dimurkai oleah Allah SWT.
Firman Allah SWT:
"adakah kamu melihat org yg menjadikan hawa nafsu sbgai tuhannya dan Allah membiarkannya menurut pengetahuanNya" (al jathiyah:23)

oleh itu,jgn lah kita anggap lawan nafsu sbgai perkara mudah dan ringan. ingatlah sabda Rasulullah SAW kpd sahabat-sahabatnya ketika pulang dr satu peperangan:

"kita baru pulang dr satu peperangan kecil kpd satu peperangan yg lebih besar." lalu sahabat bertanya: "peperangan melawan hawa nafsu"

oleh kerana melawan hawa nafsu ini berat maka kita hendaklah melakukan nya dgn bersungguh-sungguh hingga lahir akhlak yg terpuji dlm diri kita.

org yg memiliki akhlak terpuji, segala sifat-sifat itu menghiburkan dan menyeronokan jiwanya. dan org yg terhibur dgn akhlak terpuji dikatakan sebagai org yg bertaqwa.

pastu,dlm usaha mujahadah dan latihan jiwa td, tambahkan dgn latihan membenci perkara-perkara maksiat. mungkin pada peringkat awal kita benci kerana dasar takut melakukan dosa kpd Allah SWT, tp bila dh lama berbt demikian, automatik timbul perasaan benci kpd maksiat.

ingatlah sebuah firman Allah SWT yg menjadi panduan serta keyakinan utk kita tempuh jln ni:
"dan adapun org-org yg takut kpd kebesaran Tuhan-Nya dan menahan diri dr keinginan hawa nafsunya, maka sesungguhnya syurga adalah tempat tinggalnya." (An - Nazi'at:40-41)

formulanya kat sini:
  1. memiliki ilmu pengetahuan
  2. latihan jiwa
  3. mujahadah
  4. latihan membenci perkara maksiat
moga jln-jln ini dpt kita lalui hingga akhlak-akhlak yg terpuji menjadi amalan hidup kita hari ni dan seterusnya...amin

0 comments: