web 2.0

Monday, November 3, 2008

kehidupan yg mengerikan


setelah kian lama hidup, mst buk pengalaman yg best, tak kira la yg pahit atau gembira. semua manusia mesti mempunyai nya. IMPIAN? mst smua org mengimpikan agar ia tercapai, tak kira susah macam mn pun kan, tp rata2 smua ingin ia dilalui dgn senang..

sometimes, niat kita baik, tp org sekeliling iri hati atau tidak memahami mksd kita. kadang kala, wujud penentangan kpd kita pula. walau nmpk pelik, tp ini hakikat sekarang. bila waktu berkawan, smua nmpk indah, tp apabila benci, kawan jadai lawan, malah ada yg menjatuhkan kita dgn isu-isu tidak benar tanpa ada kebenaran dr salah seorg pihak. sedih bukan..lebih-lebih lagi nilai kesahabatan..pernah dgr cete dulu kawan, skrg musuh?
mesti pernah kan..

alangkah rugi nya kalo kita memusuhi kawan, dan tidak berfikiran positif. walau kawan kita bt slh, bglah peluang utk nya bertaubat meskipun kesalahannya sukar utk kita maafkan..maksudnya, teruk la kesalahannya. salah satu contoh ialah fitnah..fitnah ni sgt besar kesan nya..jgn la tersalah sebut dihadapan khalayak ramai apabila berbicara tntg sesuatu isu. padah menanti pada org yg dituju..maka, ketidakadilan berlaku..kan ssh.

kita mesti pernah rasa geram kat kawan kita kan. meluap-luap smpai nk gaduh. tp kita xpernah fikir apa yg dia rasa. tak semestinya tindakan atau pendekatan dia lain dari kita, kita katakan SALAH..tak ble cmtu, kita kene kaji niat org tu..tak semua manusia sama pemikiran nya dgn kita..UMUR BUKAN UKURAN UTK KEMATANGAN. ini slalu sy laungkan, sebab berbezaan umur yg bt kita terhimpit..slalu kita dgr, time study, xleh kahwin, bercuti etc. bg sy as a student, bnd tu salah.kita ble bt apa kita nk asalkan tak lari dari niat utama=study..yg paling top ranking ialah CINTA. yup, mmg kita xleh couple dlm islam, nnt berlaku zina, tp ramai org kurang faham bila berkata, menindakkan sifat semula jadi manusia. pernah tgk org lain menentang sesuatu hubungan ingin dan selepas berkahwinan. mesti pernah bukan. niat murni bila bertemu ditentang tanpa mengetahui perkara sebenar.haha..

KAWAN? benarkah ada kawan sehidup semati, bila kita senag, ramai la kawan, bila dh susah, semua lari, malah nk menjatuhkan lagi pun ada..yup, memang ada kawan sehidup semati, tp amat la jarang utk ditemui. kalo kita jumpa, maka bersyukurlah anda dikurniakan sahabat yg baik.  kawan yg baik amat berguna dan pelengkap pada kehidupan manusia. bila kita jmp, berbuat baik la kpd mereka, jg la hati mereka dgn seadanya. kita hidup utk menerima segala kelemahan yg ada, tak de yg complete selain Allah SWT. jgn la sakitkan hati mereka kerana kita tak tahu, samada roh kita akan meninggalkan dunia ini bila dan kawan yg baik akan bantu kita bila kita susah..seriusly, jgn tinggalkan mereka......

KITA sbgai manusia, cubalah pasang niat utk menjadi sahabat yg baik, biar ia terdetik dihati kita krn nanti mind kita akan diset positif. berdoa lah kita menjadi seorg manusia yg baik dan bertanggung jwb. blajar la cara utk menghormati hak org lain serta pemikiran nya. BUAT BAIK KPD ORG LAIN WALAUPUN PAHIT TRHDP ORG ITU, sebab mungkin kita akan menjadi lebih baik utk suatu hari nanti.yg baik kita jadikan teladan dan yg buruk jadikan sempadan. ambil yg jernih dan buangkan yg keruh. maafkan org lain setiap masa agar kita tidak terlambat utk memaafkan org lain, jauhkan bersangka buruk terhadap manusia krn ia akan merugikan kita suatu hari nanti. Allah maha adil..ingat tu, mungkin pada ketika ini, kita menghadapi kesukaran atas sebab org len, tp percaya lah, suatu hari nanti, impian kita akan menjelma, usaha kita akan membuahakan hasil, niat kita akan ihklas dan fitnah akan berhenti.insyaallah, tanam lah tekad, tidak rugi kita bersabar. tidak guna kita kita hidup kalo tak amalakan cara islam..kita hidup sementara..berbuat la baik sebelum jantung kita berdegup kencang menanti sesuatu utk kita pergi dan mengigil ketakutan gelap menanti dihadapan..sebab tidak ada sapa yg bgtau bila dan dimana kita akn pergi......

5 comments:

~nEmo~ said...

sebaik2 kamu adalah orang yg paling memberi manfaat buat manusia :)

Anonymous said...

salam.
nice entry, but main point die macam scattered sket, and ayat still bleh baiki.. =)
binalah persahabatan kerana Allah.. =)

Anonymous said...

Ko mmg suke tulis karangan ke?

I wonder beraa page ko buat kat paper BM SPM ko...

Pisey said...

“Tidak beriman seseorang selagi mana dia tidak mengasihi saudaranya seperti mana dia mengasihi dirinya sendiri”

so,hargai kawan2 yg ade neyhs.
layan baek2.jgn biler ade awek pakwe lupe membe.

sbb membe gak tmpt kite luah sgale2.even pd aweks n balaks pon kite ad limit bicara.

huhu.

Anonymous said...

umur bkn ukuran utk kematangan?
mmg btl..tp xsemua blh apply this fact..
n u r still a baby..
haha..dun wory, enjoy ur childhood..it is not that bad,rite?
isnt it fun?
jgn mrh..im just saying what i think..
my apologize in advance :p