web 2.0

Thursday, April 23, 2009

dari pena kertas..

hari demi hari berlalu, semakin lama ku temenung kpd 'itu'..
rs sukar semakin mudah..
rs sedih smkn menghilang..
"itu" slalu bergelombang umpama ombak lautan..bergelora mengikut keadaan angin bertiup, jika kuat tiupan angin,maka kuatlah tenaga ombak yg dihasilkan..pukulan ombak itu blh mengubah pantai..mengubah mengikut acuan nya tersendiri..that why ble kita lihat kesan pukulan ombak..kalo di pantai Bagan Lalang Sepang, hakisan tembok blh dilihat..hingga ternampak kegagahan besi-besi menjadi tulang disebalik simen..jika pihak kontraktor tidak memperbaiki nya,maka bakal hancurlah tembok berkenaan..walau lautan hanya terdiri dpr molekul air yg byk.namun, ia mempunyai kekuatan..kekuatan utk menghakis tembok dan pasir di pantai..kdg2,kat Bagan Lalang,bila korek2 pasir..ttb anak ketam keluar..terkedek2 berjalan melarikan diri@ mengorek lagi pasir utk masuk kedalam nya..kalo dpt ketam yg besar,lagi best..ble bwk balik rumah..haa..lg satu, kalo ad hobi utk mengumpul cangkerang siput pun byk..

tp,kali nie,bukan ketam yg ingin diperjelaskan,huhu..
tp ombak,pasir dan tembok..

'itu' yg sy mksudkan ialah hati..
ombak pula ialah umpama nafsu..
pasir pula umpama iman kita..
dan tembok ialah diri kita..


jika hati kita sedih kerana dugaan,percayalah,ia adalah rahmat dr Allah swt sbb ia menjadikan kita kuat..
kalo kita xkuat menahan ombak(nafsu) maka hati kita akan mudah berubah umpama pasir( iman kita akan menurun) dan akhirnya..diri kita(tembok) akan pecah @ jatuh berderai kerana gagal kawal nafsu..

merintih la wahai sahabat ku kpd Allah SWT..kerana, ia akan mendekatkan diri mu kepada Tuhan mu..
berdoalah wahai sahabatku kpd Allah SWT..kerana Allah maha pengampun..
kasih sayang Allah SWT lagi hebat wahai sahabatku..kasih sayang sesama manusia tidak sama dgn betapa kasih nya Allah kpd kita..banyak nikmat yg Allah telah berikan kpd hambanya..

cuma kita sahaja yg tidak pernah mensyukuri nikmat yg telah diberi..
hari-hari kita hanya enjoy dan alpa segala yg ada..mungkin sekarang kita berada diatas, tp ingat la wahai sahabatku, mungkin suatu hari nanti,kita akan disoal di akhirat kelak atas segala perbuatan kita..
DUNIA bukan tujuan utama kita..paras rupa,kedudukan,kekayaan hanya sementara dan hanya pinjaman sehaja..yg kekal abadi hanya di ahkhirat kelak..mmg susah utk kita merasai kemanisan iman..tp percayalah, Allah sentiasa dekat kpd diri kita..semakin dekat kita kpd Allah, maka Allah lagi dekat lagi kpd diri kita..
mmg sukar sedikit utk kita mengambarkan hari akhirat kelak kerna tidak nampak didepan mata..tp once kita melihat org meninggal dunia..seperti mayat di slalu kita bedah isnin hingga rabu, dimana kah roh mereka?

mungkin sekarang kita mempersendakan org,mencaci org yg baik, mempergunakannya tanpa kita meminta maaf kepada insan tersebut dan kpd Allah SWT..hidup kita,jika kita xbrjaya kawal nafsu dan akal, maka hancurlah kita..org yg cantik ialah org yg baik akhlak nya,bukan berdasarkan luaran fizikal semata2..

nnt,lihat la video di link dibwh..azab di dlm kubur sudah dilihat sebelum kita semua dibangkitkan smula.
mudah-mudahan,kita mendapat keampunan drp Allah SWT.

hidup kita hny kpd Allah dan kepadanya tmpt kita akan kembali..

0 comments: